Webdesign

Internetstrategie: in twee stappen resultaat

Datum:
12
-
11
-
2015

Het was ergens half oktober 2014 toen ik werd gebeld door een dakluikenfabrikant in Schagen. Met meer dan tien vestigingen over de hele wereld een bijzonder grote speler op de markt van dakluiken die een goede en veilige daktoegang bieden.

Ik heb het over Gorter dakluiken en in het bijzonder over één van haar directeuren: Hjalmar Korthouwer. Hij vroeg mij langs te komen om eens te ‘sparren’. De vindbaarheid van zijn website was al goed maar hij wilde graag nog een stapje maken zodat goed nog beter zou worden.

Aangekomen op het kantoor maakte ik kennis met Hjalmar en met de andere directeur van het bedrijf: Sacha Beers. Ook leerde ik Danker van der Kamp kennen. Een zeer ervaren reclamemaker en eigenaar van Reclamebureau Emogy in Heerhugowaard. Emogy is ook het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de realisatie van de Gorter Groep-website. Tevens het bedrijf dat ervoor heeft gezorgd dat de website van Gorter Luiken het zo goed doet binnen de zoeksystemen van Google.

Huiswerk

Natuurlijk had ik mijn huiswerk gedaan – ik wilde tenslotte goed voor de dag komen! – en had de gehele website www.dakluiken.nl onder de loep genomen. Uiteraard had ik de website ook getest op vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Tijdens het onderzoek kwam ik er achter dat een collega-dakluikenfabrikant het nog niet zo slecht deed op internet. Die website was ook goed vindbaar en zat prima in elkaar (usabilty). Bovendien maakte de website gebruik van de nieuwste internettechnieken zoals een online dakluiken-configurator. Een handige tool om snel potentiele klanten te voorzien van een online offerte. Ook maakte het bedrijf gebruik van een online chatfunctie.

Met deze informatie ging ik het gesprek in en kwam met het advies ook voor de website van Gorter innovatiever om te gaan met de middelen die het hedendaagse internet ons te bieden heeft.

Interessante wending

Mijn aanbevelingen werden ter harte genomen. En vooral Danker was blij met de opmerkingen. Hij bood aan de chatfunctie en de online offerte-configurator te integreren.

Vanaf dat moment kreeg het gesprek een interessante wending. De directie gaf aan graag dakluiken te willen gaan verkopen van hoge kwaliteit tegen de laagste prijs. Dit als nieuw product onder een nieuwe naam. En toen lag de internetwereld open! Dus: niet voortborduren op een reeds bestaande internetstrategie, maar beginnen met een leeg internetvel!

Ga uit je dak

De naam voor het nieuwe product en dito bedrijf was al bedacht. Het zou RetroG dakluiken worden. Door Emogy was hiervoor ook al een logovoorstel gedaan. Het bedrijf had verder reeds tal van ideeën over de offline strategie; veelal waren die gebaseerd op de strategie die al was uitgezet voor Gorter Luiken zelf. Daar ik het graag anders wilde doen, bood ik aan om met PageMyDay de internetstrategie te bepalen voor RetroG. Hjalmar en Sacha vonden het een goed idee om een nieuw iemand eens naar de website te laten kijken. Immers: nieuwe kijk en nieuwe ideeën! We zagen het allemaal zitten om RetroG tot een succes te maken.

Bij terugkomst op kantoor vertelde ik enthousiast aan mijn collega Koen hoe het gesprek was verlopen. Eén van de eerste woorden die hij vervolgens tegen mij zei, was: “Je gaat uit je dak…. huh?” En daarmee was de “slogan” voor de nieuwe website geboren.

Onepager de beste keus!

De website van Gorter dakluiken kan gezien worden als een technische website. Iets wat je ook terugziet bij collega-leveranciers. Veel informatie en vooral specificaties over de diverse dakluiken die beschikbaar zijn. Met daarbij beschikbare downloads voor architecten en bouwondernemers. Deze ‘wollige’ maar ongetwijfeld nuttige informatie was precies datgene wat mij tegen stond.

Voor RetroG wilde we inzetten op eenvoud. In twee of drie klikken bij het dakluik naar keuze en ‘bestellen maar’. We besloten om in te zetten op een Onepager. En het woord zegt het al: een website bestaande uit maar één pagina. Niet meer klikken maar ‘swipen’! En als je er goed over nadenkt, kan een Onepager ook voor veel andere bedrijven een uitstekende websiteoplossing zijn.

Okay, grote ondernemingen maken vaak gebruik van een website met meer dan 100 pagina’s. En ook bij gebruik van een webshop wordt een Onepager lastig. Maar een kleinere organisatie kan het best af met een Onepager. Denkt u maar eens in. Wat wilt u via de website communiceren met uw (potentiële) klanten? Uw contactgegevens? Die kunnen prima in de footer van uw website. Een bedrijfsomschrijving en informatie over de diensten die u aanbiedt? Past allemaal ruimschoots in een Onepager.

Maar vanuit het verleden zijn we gewend geraakt in buttons te denken. En als we op zo’n button klikken, verwachten we naar een nieuwe pagina te gaan. Natuurlijk heeft een Onepager ook buttons. Alleen ga je bij het klikken op deze button niet naar een andere websitepagina. Nee, je ‘scrolt’ naar een “section” binnen de pagina. En, u raadt het misschien al: deze techniek is ideaal voor het gebruik op een tablet of smartphone.

Het resultaat

Op het resultaat van de nieuwe Onepager van RetroG zijn we trots. Al staan wij natuurlijk open voor opmerkingen en verbeterpunten! Maar de website is precies zo geworden als wij in ons hoofd hadden. En mag zelfs vernieuwend genoemd worden, mede door het gebruik van video in de header. Bovendien sluit ze naadloos aan op het thema “ga uit je dak”. In samenwerking met Emogy is de Onepager voorzien van een chatfunctie en een configurator. En de gebruiksvriendelijkheid? Probeer het zelf. Wedden dat je in pakweg twee, drie stappen een dakluik kunt bestellen?

Gerelateerde projecten in onze portfolio

Internetstrategie: in twee stappen resultaat