Webdesign

Denk aan je SEO bij het vernieuwen van je website

Datum:
15
-
1
-
2016

Tips om je ranking in Google te behouden en te verbeteren

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website, waarbij de oude website wordt vervangen, is het belangrijk om de reeds behaalde Google-resultaten te waarborgen. Dit klinkt logisch, maar toch gaat het nog weleens mis. Bent u van plan een nieuwe website te laten maken? Zorg dan dat die website zijn ranking behoudt, zodat u het kostbare organische zoekverkeer dat u misschien wel in de loop van vele jaren hebt opgebouwd, niet in één keer verliest. 

Ook bij PageMyDay hebben we een nieuwe website mogen maken waarbij we goed moesten nadenken over de SEO-ranking. We delen dan ook graag onze ervaringen en geven u tips om uw ranking in Google te behouden en te verbeteren wanneer u van plan bent om uw huidige website te vernieuwen.

De Rioolmeester, hét ontstoppingsbedrijf van Noord-Holland

Het bedrijf waar we het over hebben is De Rioolmeester. Een ontstoppingsbedrijf uit Warmenhuizen met een werkgebied in heel Noord-Holland. De huidige website was al enkele jaren in gebruik. Hij had een verouderde vormgeving en was daardoor toe aan vervanging. Vooral omdat de aanvragen via de website terugliepen. En daar is dit bedrijf juist afhankelijk van.

De uitdaging bij het maken van de nieuwe website lag hem vooral bij Google. Het ontstoppingsbedrijf heeft in de loop der jaren een goede ranking verworven op verschillende belangrijke zoekwoorden. Medeverantwoordelijk voor deze goede positie is het SEO-bedrijf Boozd uit Alkmaar. Dit bedrijf heeft meerdere jaren de zoekmachine-optimalisatie voor de website verzorgd en dit heel goed gedaan. Bij het vernieuwen van de website konden we dan ook gebruikmaken van de expertise van het bedrijf uit de kaasstad.

301-redirect matrix

De eerste klus die geklaard moest worden, was het in kaart brengen van de meer dan tweehonderd oude websitepagina’s en bijbehorende URL’s. Het is namelijk belangrijk om dezelfde URL weer te gebruiken in de nieuwe website, of de oude URL via een 301-redirect door te verwijzen naar een pagina in de nieuwe website. Ik kan u adviseren dit ook voor uw website te doen. De oude URL’s zullen nog geruime tijd door Google worden ‘gevonden’. Iedere klik op de getoonde link zal dan zorgen voor een foutpagina (404). Naast dat dit vervelend is voor de bezoekers van uw website, ‘bestraft’ Google dit ook: uw nieuwe website zal minder goed geïndexeerd worden en dus ook minder goed ‘scoren’.  

URL-mappenstructuur & sitearchitectuur

Het vernieuwen van een website biedt ook kansen. Zo kan je bijvoorbeeld (eindelijk) eens afscheid nemen van je oude SEO-technieken en nieuwe introduceren. Ook bij De Rioolmeester hebben we het vernieuwen van de website aangepakt om nieuwe SEO-mogelijkheden te introduceren. Door het uitvoeren van een trefwoordenonderzoek werd duidelijk dat het ‘zoekgedrag’ in de loop der jaren wat was veranderd. Hier hebben we de buttonstructuur van de website en de achterliggende URL-structuur op aangepast. Een zoekmachinevriendelijke URL-structuur gebruik je in eerste instantie opdat de zoekmachine de website goed kan vinden. Tegelijkertijd is het ook handig voor de bezoeker: die weet dan immers wat hij op de website kan verwachten.

In het voorbeeld van De Rioolmeester hebben we eerst gekeken welke diensten het bedrijf aanbiedt (onder meer riool ontstoppen). Uit het trefwoordenonderzoek kwam naar voren dat er veel gezocht wordt op ontstoppingen. Deze term hebben we dan ook verwerkt in de URL-mappenstructuur van de website. En omdat het bedrijf het woord riool al in de domeinnaam heeft verwerkt, wordt de URL-mappenstructuur als volgt opgebouwd:

www.derioolmeester.nl (homepagina)

www.derioolmeester.nl/ontstoppingen (hoofdpagina voor de dienst ontstoppen)

www.derioolmeeester.nl/ontstoppingen/wc-ontstoppen

Google is slim. En is in staat om aan de hand van de structuur te herkennen waarin het bedrijf is gespecialiseerd. Bovendien zorgt de opbouw ervoor dat de ranking (pagerank) van de website, die voorheen vaak enkel op de homepagina te meten was, nu verdeeld wordt over de onderliggende pagina’s. Oftewel: alle individuele websitepagina’s worden door Google als steeds belangrijker beoordeeld en dus geïndexeerd.

Om de URL-mappenstructuur goed in kaart te brengen, hebben wij de gehele website-structuur in kaart gebracht, wat ook wel sitearchitectuur wordt genoemd. Het werken met een schema is handig. Voor het opzetten van de nieuwe website natuurlijk. Maar het schema kun je later ook goed gebruiken voor je linkbuilding en blogs. Je ziet dan in één oogopslag waar je het beste binnen je website naar toe kunt linken i.p.v. altijd de links binnen te laten komen op je homepagina.

Online

De nieuwe website van De Rioolmeester staat online. En uiteraard is de website na het online gaan direct grondig door ons gecontroleerd. Werken alle links? Geen foutmeldingen op pagina’s? Noem maar op! Mede door de goede voorbereidingen waren de foutjes – zoals een ‘dead link’ of een verkeerde doorverwijzing – op één hand te tellen. En....., het allerbelangrijkste! De nieuwe website heeft zijn ranking binnen Google niet verloren! En daar doe je het uiteraard voor.

Review-systeem en Rich Snippets

Verder is de nieuwe website uitgebreid met een review-systeem van The Feedback Company; het systeem is volledig geïntegreerd in de website. Dit draagt bij aan de betere vindbaarheid van de website en zorgt ervoor dat bij de zoekresultaten binnen Google de ‘review-sterretjes’ worden getoond. Ook is er gebruik gemaakt van Rich Snippets (microdata). Een tool van Google die nog niet heel vaak wordt ingezet door SEO-specialisten. Hier vertel ik u graag meer over in onze volgende blog.

Gerelateerde projecten in onze portfolio

Denk aan je SEO bij het vernieuwen van je website